Anak kene air panas? 2 langkah pantas sebelum bawa ke hospital.

Anak-Anak kecil memang penuh dengan sikap ingin tahu dan selalu ingin mencuba sesuatu yang baru tanpa mengambil tahu samada selamat atau bahaya sesuatu perbuatan itu. 

Yang mereka tahu hanyalah, seronok. Tapi kadang-kadang malang tak berbau, apabila seronok bertukar kepada sesuatu yang amat menyakitkan. 
Inilah yang terjadi pada anak kawan ana, si anak kecil ni berusia setahun lebih. Hanya beberapa saat hilang dari pandangan, si anak dah pun selamat mencelup tangan ke dalam sup panas yang terhidang di atas  meja.



Si ibu sangat risau terus ke klinik tanpa berfikir panjang. ya.. memang ke klinik lah kita bila situasi ini terjadi, tapi.. ada beberapa langkah awal harus di lakukan bagi menangani kesakitan si anak tadi.  

Disini ana nak share 2 langkah penting sebelum bawa anak ke hospital
1) Basuh atau lalukan tangan anak dengan air sejuk cepat - cepat. 
2) Sapu tangan anak dengan ubat gigi atau losyen yang boleh sejukkan tangan anak. 

Cerita Ana
Bulan lepas, kaki anak Ana kene simbah dengan kuah bihun sup panas. Ana sepantas kilat bawa dia ke dapur, lalukan dengan air, ada basic H, ana lumur kaki anak ana dengan basic h. sifat basic H ni, dia akan rungkaikan molekul-molekul air, jadi dalam fikiran ana, selamat je la utk anak ana ni. lepas tu, dalam 3 minit macam tu la ana lalukan air kat kaki ameer. lepas tu ana nampak krim Aloevera gelly, terus ana sapu. 

Ameer menangis tak yah cakap la, mau pecah tingkap rumah.. kuat sangat. tapi lepas sapu krim Aloevera gelly tu, reda sikit tangis dia. sejuk skit barangkali. 
dan alhamdulillah sangat sangat, Lepas setengah jam, tinggal merah-merah je. langsung tak ada kesan melecur dan kembung air.

Kisah ni betul-betul sedarkan Ana, kene hati -hati sangat dengan anak-anak ni, diorang bukan tahu bahaya ke apa, apa ada depan mata, diingat semuanya mainan. 


Lepas kejadian tu, krim Aloevera gelly ni memang ana bawa je kemana-mana. letak je dalam bag, kene gigit nyamuk ke, semut ke, alhamdulillah cepat ok. kesan parut pun tak ada, sesetengah krim memang bole tinggalkan parut hitam kan.. 



Alovera mmg kita sedia maklum dengan sifatnya yang menyembuhkan, aloevera gelly adalah 100% aloevera dan boleh ditelan pun. 

Bukan sahaja untuk melecur, tapi juga untuk masalah ketuat, gatal-gatal, untuk masker, ruam lampin, ruam susu, semua boleh baik dengan aloevera gelly. 

Aloevera gelly forever ni juga dikenali sebagai first aid dan boleh dikatakan sangat diperlukan utk ada di setiap rumah.  


 



kalau korang nak tahu lanjut tentang krim ni, boleh hubungi ana 0136283485 . Harga krim mi RM 55 dan penghantaran percuma ke seluruh malaysia. 

 

SHARE ON:

    Blogger Comment

1 comments:

titan said...

memang biasanya lalukan kat air dulu.

kalau ada lidah buaya ke..losyen ke..memang sapu dulu.

kena ada benda ni kat rumah.

mak pak kena ambil tahu bab nih.