Cara Masak Pulut

Salam semua, tgh hari sabtu ni masak ape.. hihi.. duk rumah ngan anak2.. masa ni la nak masak ape yang derang suka kan.. hari ni ana masak pulut durian versi kelate.. hihi.. ngidam sebenarnya.. kekeke..
Ramai gak duk tanya2 mcm mana nak tanak pulut.. huhu.. ramai x tahu rupanya.. meh nak cite.. 
pulut ni senang je nak tanak dia.. cuma kne ada teknik je bagi tak lembik.. so caranya ialah.. basuh beras pulut mcm biasa, dan kuantiti air dan beras pulut biar sama, mcm tanak nasi juga.. lepas tu, tggu mendidih.. matikan api. buang air dia. lps tu tanak balik dan tutup periuk. kcilkan api. tggu sampai masak. sedap sngt, x lembik. kalo suka lembik, biar dia mndidih lama skit, leps tu buang air. pulut kalo x buang air dia, mmg lembik la.. x leh mkn. hihi.. ni cara umi ana tanak pulut.. ana ikut je.. mmg sedap. 


ni dia pulut durian kelantan.  hihi.. santan tu plak, letak garam, rasa2 dah masin2 tu ok la. lepas tu letak gula masa nak makan tu. sedap wei.. hihihi.. 
suami ana x makan pulut durian versi ni, x pandai katenye.. so masak la juga pengat durian tuk dia. huhu.. 
pengat mcm biasa la, masak durian dngan santan dan gula melaka, biar mndidih.. reneh kasi pekat. 
selamat mencuba ye. :)

SHARE ON:

    Blogger Comment

4 comments:

NinaAz said...

Waaa.pulut duriaannn.my fevret. Hehe

Unknown said...

bestnye..mengidam lak rasa

Irma Sekarningrum said...

Terimakasih atas artikel anda yang menarik dan bermanfaat.
Saya juga mempunyai tulisan yang sejenis yang bisa anda kunjungi di
Explore Indonesia

Irma Sekarningrum said...

Terimakasih atas artikel anda yang menarik dan bermanfaat.
Saya juga mempunyai tulisan yang sejenis yang bisa anda kunjungi di
Explore Indonesia