Ubat Darah Tinggi utk mereka yang dah penat makan ubat hospital.

Assalamualaikum..

sihat hari ini? baru balik jumpa doktor dan disahkan ada darah tinggi? susah hati lalu cepat-cepat meng’google’ untuk mencari penyelesaian pantas bagi menyelesaikan masalah darah tinggi? 

atau, masalah darah tinggi ibu ayah semakin menjadi2? jangan ambil mudah dengan tekanan darah tinggi, jika tidak dirawat dan dicegah dengan sebaik mungkin, ia mungkin boleh membunuh.

Ia juga dikenali sebagai "silent killer" atau pembunuh senyap kerana tidak memberikan sebarang gejala, tanda dan simptom. 

Ayah ana meninggal

Sebenarnya inilah yang terjadi kepada ayah ana.. Ya, ayah ana meninggal pada tahun 2013 kerana serangan jantung dan tekanan darah yang tinggi. Ayah ana mengadu pening pada hari selasa, lepas tu rebah dan pengsan pada malam selasa tu. 
Kami anak-anak ingat itu sakit biasa, ayah tegah kami dari balik kampung kerana masih OK katanya. 

Esoknya, umi ana hubungi ana dan bagitau ayah dah masuk hospital. Luruh jantung ana, dalam bilik meeting ana keluar dan terus balik kampung, tak sempat balik rumah dulu pun. Dalam perjalanan tu, mcm-mcm fikir nak bg ayah makan ubat itu ini.

Tapi, Allah lebih sayangkan ayah, Ana tak sempat nak jumpa ayah. Balik-balik je, hanya ada sekujur tubuh yang kaku di ruang tamu. Kesal tu tak yah cakap la.. 

Menurut cerita umi, Ayah kelihatan sakit yang amat malam tu, dia menahan sakit sehigga terkencing.. mungkin jantung ayah sudah sangat lemah dan salur darah yang sempit menyukarkan ayah bernafas. Dan inilah yang dialami pesakit darah tinggi, pesakit jantung dan mereka yang mempunyai kolestrol tinggi. 

Ayah memang tak pernah mengadu sakit pun sebelum ni, malah kami semua tak tahu ayah ada sakit jantung, cuma darah tiggi ayah memang kami semua maklum.

Kesal pun tiada guna, ayah dah tiada. Umi yang ada sekarang, memang kami jaga betul-betul kesihatan dia. Selalu bertanyakan tentang tahap kesihatan, bawa check up dan bekalkan supplement penting untuk umi. Kami tak nak apa yang terjadi pada ayah berulang pada Umi. 


OK, jom balik kepada topik asal, kita kenal dulu apa tu dengan peyakit ni.  

Apa itu Tekanan Darah??

Tekanan darah ialah apabila darah dipamkan melalui arteri, daya tenaga akan terhasil pada dinding dalam saluran darah. Jumlah darah yang dipam oleh jantung dan daya tahan yang diberikan oleh arteri akan menentukan tekanan darah kita.

Tekanan darah diukur dalam dua bacaan. 
Contoh bacaan normal ialah 120/80. Dan bacaan darah tinggi adalah 140/90 .
Angka di atas (tekanan darah sistolik) mengukur tekanan apabila jantung mengepam darah keluar. Angka yang di bawah pula (tekanan darah diastolik) mengukur tekanan apabila jantung berehat.

tekanan darah normal

Maksud tekanan darah tinggi
Tekanan darah tinggi berlaku apabila saluran darah (arteri) yang sempit akibat kolesterol dan lemak yang berkumpul menyebabkan jantung terpaksa mengepam lebih kuat untuk mengatasi saluran darah yang sempit itu. Darah akan menekan lebih kuat ke dinding saluran darah untuk sampai ke tisu badan.

Lama-kelamaan mendapan lemak akan tersangkut dan terkumpul pada dinding menyebabkan arteri menjadi keras. Proses ini dikenali sebagai aterosklerosis. Jantung sekarang terpaksa berkerja lebih kuat untuk menolak darah melalui arteri-arteri yang sempit dan keras ini. Oleh yang demikian, tekanan darah akan tercatat lebih tinggi atau bersamaan 140mm hg untuk tekanan  sistolik dan lebih tinggi atau bersamaan 90mm Hg untuk tekanan diastolik, walaupun dalam masa rehat. Kadang-kala darah beku terjadi di celah-celah saluran arteri yang sempit ini menyebabkan berlakunya serangan jantung atau strok (angin ahmar). Sangat bahaya kan..


Atasi secara alami
 
sebenarnya.. ana lebih suka cari jalan macam mana nak atasi masalah dengan cara2 semulajadi dulu.. korang boleh try kaedah2 kat bawah ni..

1. Minum jus air belimbing, atau blend buah epal hijau dan buat jus

2. Kalau ada daun pegaga pun boleh di buat jus dan minum airnya

3. Bila darah naik tinggi, duduk dan rehat, dan tenangkan fikiran dari segala stress. Cuba jangan fikirkan masaalah. dan senyum. bila kita senyum, kita membebaskan diri dari stress. cuba sekarang. :)

4. Bacalah Ayat ayat suci Al Quran semasa berehat dan betul bentul concentrate, kerana ayat Quran juga adalah ubat bagi penyakit. Kalau tak pandai baca, pasang CD Quran dan ikut bacaan. Ataupun baca lah surah surah pendek dan mohon pertolongan Allah. Nak lagi best, baca terjemahan skali.

5. Kalau lapar, jangan makan makanan yang bergaram ..buat sementara potong terus garam utk sehari dua. Makanan yang dibeli juga punyai kadar garam yang tinggi. Buat sementara waktu, makanlah masakan yang tiada bergaram atau kurangkan 90% garam! (Saya anjurkan cubalah makan Quaker Oats ditambahkan pisang dan kismis untuk sehari dua nie, insyaAllah akan turun darah kerana Oats ialah cholesterol buster!)

6. Lebih digalakkan untuk makan masakan berstim seperti ikan yang distim dsbgnya ataupun lebihkan sayur sayuran terutama sekali ulam ulam atau raw salad (tomato, cucumber, lettuce) dsbg. (Kalau saya dalam keadaan ini, saya akan makan buah buahan seperti pisang, limau, belimbing dan buah jambu batu untuk sehari) AVOID AT ALL COST..makanan daging lembu, kambing, ayam buat sementara. Jadi macam vegetarianlaa sekejap.

7. Elakkan sementara makanan bergoreng (deep fried) dan semua Fast Food!

8. Minum jus yang disebut di atas 1- 2 hari sehingga pulih

9. Kalau ada ubat doktor, makan ubat ikut jadual

10. InsyaAllah kalau dapat buat seperti di atas ,tekanan darah akan turun.

Bagaimana Shaklee membantu?

Ok, selain tu, SHAKLEE mmg oleh membantu! ALhamdulillah umi ana sendiri yang amalkan pun ada kesan positif. 

Vitamin Shaklee yang disarankan kepada penghidap darah tinggi:-

ubat darah tinggi
  •  Phytocol ST - Menyekat lemak - lemak dari memasuki saluran darah.
  • Omega Guard - merendahkan paras kolesterol tidak baik dan meningkatkan fungsi jantung. Mengangkut lemak2 dalam darah keluar. 
 

  • Coqhealth - menguatkan otot jantung dan mengurangkan masalah saluran tersumbat.

\

  • VIVIX - Vivix Shaklee adalah pelengkap kepada jantung yang sihat. Ia berupaya melindungi jantung anda daripada pengoksidaan salur darah. Pengoksidaan pembuluh darah ini akan menyebabkan mendapan plak yang menyempitkan salur darah.Bila salur darah sihat, masalah darah tinggi juga tiada. 
ubat sakit jantung


Tepuk dada, tanyalah pada diri sendiri. Berbalik pada situasi anda di atas tadi.
Anda baru pulang dari berjumpa doktor dan berasa bimbang kerana darah tinggi dalam tubuh. Seterusnya, anda mencari informasi bagi mengatasi masalah ini dengan segera.

Anda telah pun mendapat jawapan bagi masalah anda dengan tips yang diberikan dan supplemen yang boleh membantu untuk mempercepat penurunan paras kolestrol.
Masih ragu-ragu dengan kesan dan kebaikan suplemen shaklee? Jom tonton video ni. Kisah en fahmi yang mengalami tekanan darah tinggi yang menyebabkan tahap kesihatan beliau semakin teruk. Risau kerana anak-anak masih kecil, dia mencari jalan menrawat dan cegah sebelum lebih parah.  dan Alhamdulillah kini tahap kesihatan en fahmi bertambah baik. Jom tonton apa nasihat en fahmi untuk mereka yang mempunyai masalah ini. 



Adakah anda masih lagi berfikir secara skeptikal dan berkira dengan nikmat kesihatan sedangkan ramai yang sudah menarik nafas lega selepas mengambil supplement shaklee?

sekarang dah tahu supplement apa wajib ambil kan, langkah seterusnya, hubungi ana di -0136283485 dan kita boleh bincang ape yang wajib ambil berdasarkan keaadaan anda sekarang dan mengikut bajet anda. Jangan tangguh- tangguh lagi kerana mungkin jantung anda semakin parah .

Your Shaklee Independent Distributor:
♥ Farahana (ID 908237)
♥ Tel/SMS/WhatsApp : 0136283485
♥ FB Fanpage : Vitamin Untuk Semua
♥ Email: farahana.hamzah@gmail.com

SHARE ON:

    Blogger Comment

0 comments: